HTML

Egészség gazdaság Magyarországon

Ajánljuk

 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Friss topikok

Linkblog

Iskolai, óvodai egészségnevelés

2010.03.18. 17:31 "Viewty"

Néhány éve Magyarországon minden iskolának minden májusban egészségnevelési és környezetvédelmi tervet kell összeállítania a következő tanévre. Ezeket a terveket az iskolák oktatói közössége és az iskola-egészségügy közösen készíti el. Az Oktatási és az Egészségügyi Minisztérium hangsúlyozottan javasolja, hogy ezekben az iskolai egészségfejlesztési tervekben különös figyelmet kell fordítani az egészséges táplálkozásnak, a rendszeres testmozgásnak, a személyiségfejlesztésnek és az egészségtan tantárgy bevezetésének témáira. A fenti célok megvalósítása a diákok tudatában már megjelent, a továbbiakban szélesíteni kell a programot, és az egészséges életmódnak mind a 12 elemét kívánatos lenne bevenni az iskolai egészségfejlesztési tervekbe.

Az egészségérték kialakítását már az óvodában el kell kezdeni. Kívánatos, hogy a nagycsoportos óvodások hallgassák meg és beszéljék meg a lyukas zsákról és a benne lévő, az egészséget képviselő aranyról szóló mesét. A mese lényege, hogy mindenki a születésekor kap egy zsák aranyat, ez a zsák arany az ô egészsége, és a zsákon van egy lyuk, amit nem lehet elvarrni, tehát mindenféleképpen hullik ki belőle valamennyi arany. Aki egészséges akar maradni, annak új aranyakat kell a zsákba tennie – ilyen arany, ha nem futkos össze-vissza esztelenül, ha nem válogat, ha azt eszik, amit kell, ha nem fél az orvostól, ha beveszi az orvosságokat, részt vesz a védőoltásokon.
Tágíthatja a lyukat a zsákon, ha a fentieket nem tartja be, de azt tudnia kell, hogy ha elfogy az arany, elfogy az egészség, és elfogy az élet. Ha sokáig akar élni, akkor nem tágítja a lyukat a zsákon, hanem inkább hozzátesz az aranyhoz.
 
Az egészség barátait, ellenségeit, az egészséges életmód 12 pontját az iskolákban vetélkedőkkel, társasjátékokkal, rajzpályázatokkal lehet jobban memorizálni. Igen fontos, hogy ne csak tiltásokat közvetítsünk, hanem az előnyöket is hangsúlyozzuk: „ha így teszel, ez lesz a hasznos”. Bátran használjuk a haszon elvét az egészséggel kapcsolatban is. A tiltások helyett inkább tréfás, könnyen elfogadható üzeneteket közvetítsünk. Például ha nem dohányzol, illatos/bársonyos/fiatalos maradsz vagy leszel. Ha dohányzol, büdös, ráncos, koravén leszel. Használjunk pozitív szlogeneket! Például: „Az élet könnyebben könnyebb”, „Vakmerőség – botorság”, „Óvatosság – felelősség – bátorság”.
Általános tanács: mindig az egészségértéket mutassuk meg, hogy elfogadtassuk az önfegyelmet, az önkorlátozást, mert attól, akinek az egészségérték- gazdálkodásról nincsenek megfelelő ismeretei, nem várhatjuk el, hogy tudatosan, pozitívan gazdálkodjon az egészségével. Ha az iskolák élnének a lehetőséggel, és vállalnák a felelősséget, akkor az egészségérték gazdálkodásra kellően motivált fiatalok kerülnének ki az „életbe”.
 
(forrás: Orvostovábbképző Szemle)

Szólj hozzá!

Címkék: oktatás egészségügy

A bejegyzés trackback címe:

https://egeszsegertek.blog.hu/api/trackback/id/tr491855739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása